Välkommen till
Petalax hembygdsförenings hemsida!

Här hittar du uppgifter om vår mångsidiga verksamhet liksom om vår historia. Om du är intresserad av att engagera dig i verksamheten ska du inte tveka att ta kontakt. Alla är välkomna med! Våra kontaktuppgifter finns under rubriken "Kontakt".

Bykiston-teaterns pjäs 2017

Boka här!

Vi kommer även ha en extraföreställning på Arstu söndag 13.8 kl 15. Bokningen är öppen så det är redan nu möjligt att säkra sin plats!

ETT Gräsligt VECKOSLUT

Det börjar vid lunchdags på fredag, en helt vanlig sommardag på en gårdsplan i Petalax. Ett par dygn senare kommer upplösningen.

Två påhittiga och äventyrslystna unga män gör något som inte ses med blida ögon av ”skumraskäffärernas mastermind”, en man som i värsta fall kan bli farlig. Hans två, åtminstone på ytan, hårdföra hantlangare gör situationen ännu farligare. Lyckligtvis kommer en pärla bland brottsbekämpare och hans tålmodiga konstapel till hjälp.

De ovannämnda är inte de enda personerna som vi får stifta bekantskap med. Äldre och yngre generationer - mormodern, modern och dottern – har vitt skilda uppfattningar om hur livet skall levas. Deras menings­­skiljaktigheter leder gång efter annan till konflikter som det tycks vara svårt att hitta någon lösning på. Det enda som hjälper är en friare med tillräckligt hög status.

Utöver alla dessa träffar vi en son, vars läggning till en början inte gör föräldrarna glada, en ung dam, som har lätt för att bli förälskad, och en grupp unga flickor, som börjat intressera sig för pojkar. Naturligtvis dyker det också upp en byfåne, som är fiffigare än många andra, och sist men inte minst, året till ära, två ivriga patrioter som arbetar hårt för att Finland 100-årsjubileum skall bli någonting att minnas.

”En humoristisk, händelserik pjäs som kan ses av hela familjen”? .  Pjäsförfattare är Rafael Frans, som också kommer att vara regissör.

Spelplatsen är Arstu hembygdsområde, Nybyvägen 185 Petalax och arrangör är Petalax hembygdsförening.

Premiär 28.6. kl. 19.00.  8 st föreställningar är inplanerade på hemmaplanen och en gästföreställning på Kilen.

Välkomna!  Boka biljett eller ring 045-858 0245 fr.o.m. 15.6. kl. 17-18.

Tisdagen den 1 augusti klockan 18.00 ordnar vi i hembygdsmuseet på kyrkbacken berättarkväll om

PETALAX för 100 ÅR sedan

Hur såg det ut i och runt vår by för 100 år sedan? Rickard Strandberg berättar om sina efterforskningar, bl.a. i form av en gammal karta. Kom och lyssna och dela med dig av sånt som du hört!

Alla är välkomna!

Vi minns Martin Nordman, "Allt du jevär oav gott hjärta får du hundrafallt tibaak".

Tack för alla somrar på Arstu, Martin! Vi, dina kamrater från Bykiston, bär dina gärningar vidare många somrar framåt.

Petalaxlöpare

En värdefull gåva att uppvakta med!

Finns nu i många olika längder!

Design: Ingemai Österholm, Petalax, utgående från färgerna i Petalax folkdräkt.

Skötselråd: Tvätt för hand i ljumt vatten

Finns till försäljning hos Gunborg Östring. Kontakt kan också tas via formuläret på hemsidan eller per e-post hembygdsforeningen[snabel-a]bykiston.fi.

Initiativtagare: Petalax K:by marthaförening r.f.

Visor ur Bykiston

Vi säljer även nothäftet Visor ur Bykiston, innehållande 34 sånger från sommarteatern, alla med text av Martin Nordman.

Kommande evenemang

Här visas de fem evenemang som närmast går av stapeln inom hembygdsföreningen.

Gå till evenemangskalendern för att se samtliga inplanerade evenemang!

Inga händelser på kommande